Procedura recenzowania
Zasady recenzowania i procedury obowiązujące w czasopiśmie
Procedura recenzowania artykułów naukowych w Zeszytach Naukowych Politechniki Rzeszowskiej jest zgodna z zaleceniami MNiSW opracowanymi w formie broszury Dobre praktyki w procedurach recenzyjnych w nauce, Warszawa 2011 r.
- Do oceny każdej publikacji powołuje się co najmniej dwóch niezależnych recenzentów spoza jednostki naukowej afiliowanej przez autora publikacji.
- Redaktorzy tematyczni (naukowi) dobierają recenzentów najbardziej kompetentnych w danej dziedzinie.
- Redakcja stosuje procedurę double-blind review process, tzn. autor/autorzy publikacji i recenzenci nie znają swoich tożsamości. W pozostałych przypadkach recenzent podpisuje deklarację o niewystępowaniu konfliktu interesów.
Za konflikt interesów uznaje się zachodzące między recenzentem a autorem bezpośrednie relacje osobiste (w szczególności pokrewieństwo do drugiego stopnia, związek małżeński), relacje podległości zawodowej lub bezpośrednią współpracę naukową w okresie ostatnich dwóch lat poprzedzających rok przygotowania recenzji. - Aby przeciwdziałać nierzetelności w nauce (ghostwriting, guest authorship), redakcja wymaga podania wkładu poszczególnych autorów w powstanie artykułu. Główną odpowiedzialność ponosi autor zgłaszający artykuł.
Z ghostwriting mamy do czynienia wówczas, gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie artykułu, lecz ani jego udział jako jednego z autorów nie został ujawniony, ani nie wymieniono go w podziękowaniach zamieszczonych w publikacji.
Z guest authorship mamy do czynienia wówczas, gdy udział autora jest znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a jego nazwisko jest podane jako autora lub współautora. - Redakcja oczekuje informacji o źródłach finansowania publikacji, wkładzie instytucji naukowo-badawczych i innych podmiotów (jest to tzw. financial disclosure).
- Redakcja będzie dokumentować wszelkie przejawy nierzetelności naukowej, zwłaszcza łamania zasad etyki obowiązujących w nauce.
- Przy recenzji pracy recenzent powinien uwzględnić zarówno poziom pracy jak i jej przygotowanie w języku angielskim.
- Pisemna recenzja zawiera jednoznaczny wniosek recenzenta dotyczący warunków dopuszczenia artykułu do publikacji lub jego odrzucenia.
Praca może zostać:
- przyjęta do publikacji,
- przyjęta z małymi zmianami,
- przyjęta z dużymi zmianami,
- odrzucona. - Nie są przyjmowane recenzje niespełniające merytorycznych i formalnych wymagań.
- Wstępnie zakwalifikowany przez redaktora naczelnego do wydania artykuł zostaje wysłany do recenzentów, którzy wypowiadają się na temat jego przyjęcia lub odrzucenia. Recenzenci mają prawo do powtórnej weryfikacji poprawionego tekstu.
- W przypadkach spornych powoływani są dodatkowi recenzenci.
- Uwagi recenzentów są przekazywane autorowi, który ma obowiązek poprawienia tekstu.
- Ostateczną decyzję o zakwalifikowaniu lub odrzuceniu artykułu podejmuje redaktor naczelny czasopisma, zasięgając opinii członków Rady Naukowej.
- Kryteria kwalifikowania lub odrzucenia artykułu są zawarte w formularzu recenzji. Formularz recenzji znajduje się na stronie internetowej czasopisma.
- Lista recenzentów współpracujących będzie publikowana w każdym czwartym numerze kwartalnika, w przypadku zeszytów wydawanych nieregularnie – w ostatnim numerze wydanym w danym roku kalendarzowym, a także zamieszczona na stronie internetowej danego zeszytu naukowego (w pliku "Recenzenci współpracujący").
- Nazwiska recenzentów poszczególnych publikacji lub numerów wydań czasopisma nie są ujawniane.